זמן יהודי חדש - תרבות יהודית בעידן חילוני -  מבט אנציקלופדי
 
המלצות הקוראים

אבישי מרגלית, פרופסור (אמריטוס) לפילוסופיה באונ' העברית, חתן פרס א.מ.ת.

טיבה וטבעה של האנציקלופדיה מביאים אותי לחשוב שאולי אין זו משאלה הזויה לקוות שהאנציקלופדיה תהיה בעלת חשיבות פוליטית ותרבותית מן הסוג שהיה לאנציקלופדיה הצרפתית הגדולה. דרושה לנו מהפכת חברה ותרבות שביסודה החיאה מחדש של תרבות עברית חופשית ומודרנית. האנציקלופדיה מעידה שתרבות כזו וניצני חברה כזו היו פעם בהישג ידנו.


דן מרידור, ח"כ ושר לשעבר, עורך-דין

"זמן יהודי חדש" פורש יריעה רחבה של ההוויה והיצירה היהודית בעידן המודרני. זו תקופה מהפכנית בתולדותינו, בה התפתחה תרבות יהודית עשירה, שאינה נטועה אך ורק בעולם האמונה והמצווה הדתית. תחיית השפה העברית, הקמת מדינת ישראל ויצירת חיי ריבונות יהודית, יחד עם התערות היהודים בעולם הלא-יהודי, כל אלה הצמיחו תרבות יהודית רבת-פנים ועשירת תכנים. המעיין ב"זמן יהודי חדש" יטעם מכל אלה וילמד עד כמה מלאה ומרתקת היא עגלת התרבות היהודית.


פרופ' יונתן סרנה, חוקר ההיסטוריה של יהודי ארה"ב, אונ' ברנדיס

קראתי בעיון את כרכי "זמן יהודי חדש" והתרשמתי עמוקות. רבים מהמאמרים נכתבו בידי חוקרים בכירים ומסכמים שנים של לימוד ומחקר. בכמה מקרים, המאמרים מכסים נושאים שעד כה לא נדונו בשום ספר רלבנטי. אני יודע, כי אעשה שימוש בהם לעתים קרובות. כמובן, אנציקלופדיה זאת תזכה לקהל קוראים הרבה יותר רחב לאחר שתתורגם לאנגלית.


הסופר אלי עמיר

"זמן יהודי חדש" הוא מפעל רב רושם ואיכות שמעשיר את עולמו של המעיין בו בערכי היהדות והתרבות. הוא ממלא חסר שהורגש זמן רב. ערכיו מושכים ומרתקים ופורשים תמונה רחבה ומעמיקה של התרבות היהודית בעידן המודרני. הם מספקים לקורא העברי גם מידע רב חשיבות על העידן הציוני החדש והמהפכני אשר שינה את פניו ועתידו של העם היהודי. יוזמיו של "זמן יהודי חדש", עורכיו ומשתתפיו הם ממיטב אנשי הרוח והתרבות וראויים לתודה ולהערכה רבה.


פרופ' דינה פורת, ראש בית הספר למדעי היהדות באונ' תל-אביב

תענוג לקחת ליד את חמשת כרכיה של יצירה זו, שהיא פרי עמלם של חוקרים והוגים רבים; שצורתה נאה ושפתה קולחת ובהירה, ואינה מתנשאת על הקורא. ותענוג משנה לעיין בה ולהשכיל ממנה, וזאת בשל שני היבטים המייחדים אותה: חלוקה מקורית של החומר למדורים, שאפשרה דיון רענן בנושאים מגוונים; ומתן חיזוק עשיר ומשכנע לעקרון לפיו אדם חילוני בכלל ויהודי בפרט חי לפי ערכי מוסר ואחריות ציבורית לא פחות מן המאמין, ויוצר תרבות יהודית וישראלית בעלת הקף, עומק וייחוד.


יוחנן פרס, פרופסור (אמריטוס) לסוציולוגיה, אונ' תל-אביב

"זמן יהודי חדש" מתמודד עם שני אתגרים: כתיבה אנציקלופדית בעידן תקשורת אלקטרונית; והספק המהותי, האם קיימת למעשה תרבות חילונית יהודית? מבחנו של הראשון הוא איכותי. נראה שהאנציקלופדיה הצליחה לשתף את מיטב אנשי הרוח הישראליים, ולהעלות את התרבות היהודית המודרנית על שלל גווניה באיכות ששום מנוע חיפוש לא יגיע אליה. מבחנו של השני נעוץ ביכולת להפריד בין דת ללאום, דבר שהאורתודוקסיה אינה יכולה להשלים עימו, בעוד שהיהדות החילונית אינה יכולה בלעדיו. זהו הנושא המרכזי של "זמן יהודי חדש".


ד"ר צבי צמרת, מנכ"ל יד בן-צבי

גם מי שיש לו, כמו לכותב שורות אלה, הסתייגות מהשימוש בתואר "חילוני" כמו-גם מאי-אלה ערכים ב"זמן יהודי חדש", אינו יכול שלא להביע את הערכתו לקוקטייל המדהים הזה שבחמשת הכרכים. הם מונחים ליד מיטתי ואני בכל פעם 'חוטף' מהם עוד פרק ועוד פרק; קודקודי מתמלא והולך, אולם הספרים הגדושים והאוצרות האינסופיים המצויים בהם, הם מאתגרים לא פשוטים.


פרופ' נסים קלדרון, המחלקה לספרות באונ' בן-גוריון

האם יש נקודת מבט חילונית, מודרנית, על התרבות היהודית הדתית? האם התרבות היהודית הדתית לא הכילה כפירה עמוקה בתוכה? האם מאתיים שנות חילוניות יהודית לא יצרו ניכסי רוח וחומר שכל עוצמתם בכך שחדלו להאמין בחסדי שמים? האם יש קשיים רוחניים מיוחדים, וסתירות מיוחדות, ליהודים חסרי דת? "זמן יהודי חדש" עונה על השאלות האלה תשובות אחראיות, מעמיקות, תמציתיות, וכתובות בשפה בהירה. זה ספר יסוד על מדף הספרים היהודי, שאיננו, ומעולם לא היה, מדף דתי בלבד.


איתמר רבינוביץ, פרופ' (אמריטוס) להיסטוריה של המזרח התיכון, נשיאה לשעבר של אונ' תל-אביב ושגריר ישראל לשעבר בארצות הברית
אני מברך על הצטרפותו של "זמן יהודי חדש" ל"מדף הספרים היהודי" במובנו העדכני של המונח. מדובר במפעל יוצא דופן המגלם בחובו שני מפעלים: חמישה כרכים של מסות ופרקים הניתנים לקריאה ברצף כדרך שקוראים ספר מונומנטלי, או פרק-פרק, ובמקביל - מעין אנציקלופדיה העומדת לרשותו של מי שמחפש ידע או תובנות בתחום מסויים.


פרופ' פרנסס רדאי, יו"ר האגודה לחופש מדע, דת ותרבות, יו"ר קונקורד, מרכז מחקר לקליטת המשפט הבינלאומי בישראל, המכללה למנהל המסלול האקדמי

האנציקלופדיה מציגה תגובה לסיפוחו של מושג היהדות על-ידי האורתודוקסיה וחושפת את עושר ההישגים של היהדות החילונית בפוליטיקה, בחיי יום-יום, במדע ובאמנות. מחיר המונופוליזם האורתודוקסי והזנחת החילוניות המודעת-לעצמה דחקו לשוליים את ערכי השוויון, חופש הדת וחופש המצפון. "זמן יהודי חדש" מתאר את מקומו של החילון ביהדות ומעניק את הרקע האמפירי לאימוצם של ערכים אוניברסאליים אלה בחוקתה העתידית של ישראל, על מנת ליצור מרחב אזרחי משותף ושוויוני לכל אזרחיה בבית הלאומי של העם היהודי.


פרופ' אוריאל רייכמן, נשיא המרכז הבינתחומי בהרצליה

הדרמה היהודית היא בת למעלה מ-3,800 שנה. ליבתה האמונה באלוהי ישראל. התיתכן המשכיות ושייכות תוך דחיקת הליבה ההיסטורית? עוצמת "זמן יהודי חדש" בכך שאין החיבור האנציקלופדי הזה מתיימר להיות מורה נבוכים חילוני. הוא מספר את סיפורה של התרבות היהודית, שצמחה בעיקר במאתיים השנה האחרונות, ואת סיפור היצירה של גיבוריה. עומק הדילמות, רוחב המניפה הפלורליסטית של ההשקפות והכשרונות הגדולים של ההוגים שתרמו לחיבור עושים את כרכי "זמן יהודי חדש" לנכס של דור.


פרופ' עדה רפפורט-אלברט, ראש המחלקה ללימודי היהדות ב- University College London

מעיון ראשוני ב"זמן יהודי חדש" התרשמתי עד מאוד. אני מודה: הופתעתי; האנציקלופדיה עברה את טווח ציפיותיי, הן מבחינת ההיקף והן מבחינת הפרשנות היצירתית לתרבות היהודית החילונית שהיא מציעה. התמונה העולה מתוכה היא עשירה ומרגשת. אני מאמינה בכנות שיהיה בכוחה לחולל תמורה עמוקה בגישה למדעי היהדות בכל מקום, והיא לבטח תהיה לעזר רב לנו כאן ב-UCL.


פרופ' זהר שביט, היחידה למחקר התרבות באונ' תל-אביב

ארבעת הכרכים של "זמן יהודי חדש" מציעים לקורא תמונה היסטורית רחבת היקף, ייחודית וראשונית של ההיסטוריה היהודית בעת החדשה. הסידרה, המורכבת ממסות ארוכות וקצרות, ייחודית בגלל היקף הנושאים הנדונים בה, ובשל רוחב היריעה המציע פסיפס מלא ועשיר של עולמם התרבותי, הרוחני והחברתי של היהודים בעת החדשה. רק פסיפס עשיר ומגוון כל-כך של נושאים, המאורגן כאן באופן תמאטי, יכול לתת ביטוי למכלול התופעות שהיו - ועדיין הינן - חלק מן המהפכה הגדולה שידעה ההיסטוריה היהודית, ולתוצאותיהן.


יוסי שריד, ח"כ ושר לשעבר, עיתונאי

בחמישה כרכים מוציאים העורכים והכותבים את האדם החילוני מהארון, מארון של תרבות יהודית שנתכווצה במחוך האורתודוקסי. הוא יוצא, גוו זקוף, עיניו גלויות, מכיר בערך מורשתו ובערכו שלו. סוף-סוף ניתן טעם לחייו, והוא יודע להשיב לזולתו ולעצמו - מיהו יהודי, חילוני. כל מי שנכנס ל"זמן יהודי חדש" מתוך מבוכה, יוצא ממנו ברכוש גדול – עגלתו עמוסה, והוא מושך אותה בביטחה בדרך שבחר, שהיא דרך השיח ולא דרך הטיח.


לראש המסך     לעמוד הקודם
English Russian